Jak skutecznie promować sklep internetowy?

Dobry pomysł na sklep internetowy to dopiero początek przygody z e-biznesem.

Po uruchomieniu firmy zaczyna się ciężka i fascynująca praca. Kto myśli, że samo wyłożenie wirtualnych półek najlepszym nawet towarem zagwarantuje sukces, jest w błędzie.

Sklep internetowy trzeba umiejętnie wypromować. NIe jest to trudne, podpowiadamy, jak to zrobić. Aby produkty z e-sklepu dobrze się sprzedawały, trzeba pozyskać klientów – i to nie tych jednorazowych a takich, którzy będą lojalnie i chętnie do nas powracać. Jak uruchomić tę promocyjno-marketingową machinę, by skusić potencjalnych odbiorców swoich produktów? Przede wszystkim przemyśleć ofertę i wziąć pod uwagę środki finansowe, jakie chcemy poświęcić na te działania. Ważnym elementem jest również określenie odbiorców swojego sklepu i jego asortymentu – płeć, wiek, status społeczny oraz zainteresowania. To, z jakich kanałów informacji potencjalni kliencie korzystają najczęściej, pozwoli nam najlepiej dopasować formę promocji.

Optymalnie – dla Google

Aby znaleźć się wysoko w wyszukiwarce Google e-sklep musi być poprawnie zoptymalizowany. W tym celu należy przede wszystkim starannie dobrać słowa kluczowe (czyli hasła, po których możemy zostać odnalezieni przez naszych klientów), które najbardziej pasują do naszego e-sklepu. Tytuł strony powinien mieć maksymalnie 70 znaków i korespondować z tym, co znajduje się w naszym sklepie internetowym. Z kolei w tzw. meta opisie powinniśmy zawrzeć krótki opis strony wraz z minimum jednym słowem kluczowym (maksymalnie 170 znaków). Słowa kluczowe wykorzystujemy również w nagłówkach, otagowanych zdjęciach – wszystko to pomaga pozycjonować stronę. Optymalizując stronę warto skorzystać z dostępnych programów np. GoodKeywords, KeywordPad, SeoQuake, GSiteCrawler.

Pozycjonowanie e-sklepu

Większość ruchu polskich sklepów internetowych pochodzi z wyszukiwarek – głównie jednej: Google. Internauta wpisując poszukiwaną frazę skupia się zazwyczaj na wynikach wyświetlanych na pierwszych 2-3 stronach. Im popularniejsza fraza, tym większy ruch kieruje na naszą stronę – dlatego właśnie tak ważna jest dobra pozycja w wyszukiwarce internetowej.

Zadbaniu o jak najwyższe miejsce w wynikach najpopularniejszych wyszukiwarek służy pozycjonowanie. Promocja sklepu internetowego jest o tyle trudna, że treści, które znajdują się na stronie internetowej to głównie opisy produktów. Najczęściej właściciele e-sklepów skupiają się na krótkich opisach producentów, albo jedynie na zdjęciach i samych nazwach towaru – to niewiele i dla klientów jak, i dla wyszukiwarek. Zarówno dla odwiedzających jak i dla Google liczy się tekst. Jeśli jest powtórzeniem, które znaleźć można na stronie producenta czy konkurencji, w czytelniku nie wzbudza on zainteresowania, a dla wyszukiwarki taka strona nie wnosi nowej wartości – trudno więc o wysoką pozycję w wynikach.

O co jeszcze warto zadbać? Na początek o przyjazne linki – adres wpisany w wyszukiwarkę ma pozwolić użytkownikowi wrócić do naszej strony, jak również łatwo określić, co się na niej znajduje. W praktyce oznacza to, że w pasku adresowym zamiast np. numerów oznaczających kolejne towary, użytkownik znajdzie ich nazwy – hasła, po których sam próbuje je u nas znaleźć – dla nas: słowa kluczowe, które pomagają w poprawnym indeksowaniu stron w wyszukiwarkach.

Takie działania ułatwia dobre oprogramowanie sklepu internetowego – choćby system dynamicznych Meta Tagów. Można iść krok dalej i skorzystać z zaawansowanego, płatnego, wykonywanego przez specjalistów pozycjonowania.

Google Adwords czyli kampania dla e-biznesu

Załóżmy, że sprzedajemy tradycyjne sprzęty do golenia. Użytkownik, który wpisze w wyszukiwarkę hasło „brzytwa” może szybko trafić do naszego e-sklepu dzięki podrzuconym przez Google linkom sponsorowanym. Wystarczy, że zdecydujemy się na ich kampanię czyli Google Adwords. Po kliknięciu w taki zaproponowany link użytkownik przeniesiony zostanie prosto do naszego sklepu internetowego. Oczywiście za takie kliknięcie właściciel sklepu płaci konkretną kwotę.

Ten sposób promowania ma sporo zalet: działa od momentu uruchomienia kampanii, kierowany jest do konkretnych, wybranych przez Ciebie odbiorców (także pod kątem fraz kluczowych, rejonów geograficznych czy pory dnia, kiedy reklama ma się wyświetlać), a Ty płacisz za efekt, czyli rzeczywiste kliknięcie w reklamę.Dzięki dobremu określeniu grupy odbiorców reklamodawca ma pewność, że informacja o jego usłudze czy produkcie trafia do nieprzypadkowych osób. Obsługa jest łatwa i wymaga zarejestrowania konta na Google (wystarczy, jeśli już korzystasz z gmail, Google + lub YouTube). Warto sprawdzać statystyki kampanii i na ich podstawie planować kolejne działania – zwiększyć współczynnik klikalności i podnosić istotny dla wyników współczynnik jakości, szczególnie, że od 2007 roku reklamy z płatnego programu reklamowego Google AdWords przekroczyły 23 proc. Rynku internetowej reklamy.

Na celowniku porównywarek cen

Skutecznym i szybkim sposobem promocji jest pojawienie się w porównywarkach cen. To dobre rozwiązanie, jeśli jesteśmy w stanie zaoferować niską cenę, należy pamiętać, że im niższa cena, tym lepsze miejsce w wynikach wyszukiwania serwisu. Klient który w porównywarce znajdzie interesujący go produkt i spośród innych ofert wybierze akurat naszą, zostanie przekierowany bezpośrednio do prowadzonego przez nas sklepu. I choć na odwiedzających klientach nie zyskamy wiele finansowo, zyskamy dobrą renomę – każda opinia o sklepie ma szansę przekonać kolejnych potencjalnych odbiorców do skorzystania z naszych usług.

Sprzedaż w sklepie i na aukcjach

Wystawianie swoich produktów na aukcjach internetowych dużych platform to zabieg, po który często sięgają poczatkujący e-sklepikarze. Platformy aukcyjne takie jak Allegro to świetna okazja, by trafić do klientów, którzy jeszcze naszego sklepu internetowego nie odwiedzili, szczególnie że ta wspomniana jest wciąż najczęściej wybieranym przez internautów miejscem zakupów.

Nie jest to trudne zadanie od strony technicznej szczególnie, jeśli nasze oprogramowanie, takie jak Sky-shop.pl, posiada dwukierunkową integrację z Allergo. Warto jednak pamiętać o tym, że taka próba dotarcia do klienta pociąga za sobą koszty w postaci stosunkowo dużych prowizji od sprzedaży. Warto na tę formę promowania sklepu internetowego skusić się sporadycznie, gdy mamy wyjątkową sezonową obniżkę lub inną promocję i szczególnie zależy nam na ruchu w sklepie nowych osób.