Jak efektywnie prowadzić fanpage na Facebooku?

Jak prowadzić fanpage na Facebooku? Zadanie teoretycznie proste: zakładamy nowy profil powiązany z kontem głównym założyciela, a następnie publikujemy nowe treści, mające na celu przyciągnąć nowych użytkowników. Wydawać by się mogło, że nie ma w tym zadaniu większej filozofii. W praktyce pozyskanie dużej liczby fanów wiąże się z dobrze przemyślaną strategią, analizą grupy docelowej, umiejętnością prowadzenia obustronnej dyskusji, a także dostosowaniem do potrzeb odbiorcy.

Największy problem polega jednak na braku złotej recepty na sukces. Profesjonalnie prowadzony firmowy fanpage może mieć mniejszą oglądalność czy liczbę polubień niż autorski kanał założony bez większych przemyśleń. Aby jednak osiągnąć założony plan, należy skoncentrować się na wszelkich możliwych drogach do pozyskania fanów. Bo właśnie stale rosnąca liczba polubień, przekładających się dodatkowo na przejścia do prowadzonej strony (o ile taką posiadamy) jest głównym wyznacznikiem efektywnego prowadzenia fanpage'a na Facebooku. Jakie należy podjąć kroki, aby skutecznie przyciągnąć?

Fanpage - koncentruj się na wybranym temacie

Fanpage powinien koncentrować się wokół wybranego tematu. Może to być kanał poświęcony wybranej firmie, usługom, pasjom i zainteresowaniem. Może również dotyczyć wybranych dziedzin życia, znanych ludzi, a nawet postaci fikcyjnych czy rzeczy. Kreatywność użytkowników Facebooka wydaje się nie znać granic. Wymyślenie na szybko tematyki nie powinno stanowić problemu. Pierwsze problemy zaczynają się już w momencie uruchomienia fanpage'u.

Co dalej? Jakie treści mam publikować na FB, aby zyskać rozgłos? W jaki sposób mam promować swój kanał? Kolejne wątpliwości nadejdą szybciej niż sądzimy, jednak kluczową kwestią jest koncentracja na jednym zadaniu – w tym przypadku będą to wpisy dotyczące wyłącznie tematyki fanowskiej strony. Trudno bowiem, aby masowe zainteresowanie zdobyła przykładowo firma produkująca wybrane usługi, a publikująca na Facebooku wyłącznie prywatne wpisy pracowników, niezwiązane z pierwotnym tematem. Jeśli nasz kanał się rozwinie, to możemy pozwolić sobie na zróżnicowanie wpisów pod kątem wielu grup docelowych. Zawsze priorytetowo należy traktować jednak te, dotyczące bezpośredniej tematyki kanału.

Na fanpage postaw na jakość, nie ilość

Spójna tematyka fanpage'a to nieodzowny element rozwoju. Należy jednak dobrze przemyśleć rodzaj publikowanych wpisów. Na ile mogą zainteresować potencjalnych odbiorców, czy zawierają odnośniki np. do firmowej strony internetowej? A może angażują publiczność do aktywności? Nie należy za wszelką cenę nastawiać się na masową liczbę postów. Podobnie jak w przypadku algorytmów Google, Facebook zwraca uwagę na wiele elementów.

Częstotliwość publikowanych wpisów nie powinna mieć formy spamu – optymalnie powinniśmy wprowadzić jeden wpis raz na 30-60 minut – jednak wyłącznie pod warunkiem, że faktycznie publikujemy dużą liczbę treści (np. serwisy internetowe z codziennymi wiadomościami z kraju i ze świata). Wklejanie dużej liczby odnośników w odstępach kilkuminutowych może przynieść skutek odwrotny od zamierzonego – im szybciej pojawiają się nowe treści na fanpage'u, tym mniejszy jest zasięg kolejnych, co wiąże się ze słabszym dotarciem do klienta. Praktyczną funkcją jest zaplanowanie wpisów na konkretną godzinę, co jest o tyle przydatne, że można je ustawić np. w weekendy. Jeśli nasza firma nie pracuje w dni wolne to i tak użytkownicy zobaczą nasz wpis na FB. Warto o tym pamiętać również dlatego, że dni wolne generują zwiększoną oglądalność.

Fanpage - nie spamuj na Facebooku

Wartościowe wpisy są w cenie, szczególnie jeśli angażują publiczność. Planujesz opublikować wybrany link z odnośnikiem? Warto go skrócić i usunąć obrazek kierujący do strony – wzmoże to ciekawość i wpłynie na większą oglądalność. Jeśli nasz kanał wiąże się ze sprzedażą produktów i usług, wskazane jest regularne informowanie o pojawiających się w sklepie promocjach. Tutaj mamy szerokie pole do popisu: można np. zachęcić fanów do polubień w zamian za obniżki, a nawet darmowy upominek. Jedna taka akcja z pewnością sprawi, że osoby raz w niej uczestniczące, powrócą na nasz kanał. Grunt to konsekwencja w dążeniu do celu i regularna strategia rozwoju.

Organizuj gry i konkursy na fanpage'u

Facebook to także idealna platforma dla niedzielnych graczy, którzy poświęcają chwilę na zrelaksowanie się od codziennych obowiązków. Czemu zatem nie stworzyć własnej gry? Wklejenie obrazka pasującego do naszego profilu z zagadką? Pytanie konkursowe z możliwością wielokrotnego wyboru? Wyszukiwanie wskazówek po przejściu na wybraną stronę? Jak widać sposobów na przekonanie do siebie fanów nie brakuje. Muszą być za to odpowiednio przemyślane i nie na siłę. Raz na dwa tygodnie lub na tydzień to wystarczający odstęp czasu, aby utrwalić (wśród miłośników tego rodzaju zabawy) markę w masowej świadomości.

Zbadaj grupę docelową

Rozwijając fanpage na Facebooku, warto zbadać grupę docelową pod kątem zainteresowania określonym rodzajem treści. Można np. stworzyć listę osób, które klikają "Lubię to" w przypadku wartościowych linków na temat produktów, promocji, konkursów, a następnie dokonać podziału użytkowników. W dalszej fazie należy bowiem skoncentrować się na różnorodności wpisów, aby nasz kanał nie był zbyt monotonny dla przeciętnego odbiorcy. Warto jednak nadać priorytet określonym wpisom i dopilnować, aby pojawiały się w regularnych odstępach czasu. W przypadku mniejszej aktywności uczestników należy zwiększać posty w stronę osób odchodzących – można to łatwo zweryfikować po ilości polubień i udostępnień, tylko trzeba działać błyskawicznie, analizując zmieniające się trendy.

Zadbaj o formę wpisów

Na pierwszym planie powinniśmy koncentrować się na merytorycznej wartości przekazu. Nie należy jednak zapominać o formie poszczególnych wpisów. Promując wybrany produkt można dodać interesujące zdjęcie lub filmik. Konsekwencją dodania graficznej prezentacji jest mniejszy zasięg postu, jednak jak pokazują badania, użytkownicy są bardziej zaangażowani w obserwację, wypowiedzi, a nawet zakup towaru czy usługi. I tutaj trzeba znaleźć złoty środek – wpisy całkowicie pozbawione elementów graficznych mogą użytkowników znudzić, natomiast wklejanie wszędzie obrazków również nie jest najlepszym wyjściem. Nie należy zapominać o rosnącym zainteresowaniu aplikacją Facebook na urządzeniach mobilnych. Szacuje się, że w nadchodzących latach liczba osób logujących się ze smartfona lub tabletu przewyższy wejścia z poziomu komputera. Z tego względu część obrazków może nie wyglądać zbyt estetycznie na platformach mobilnych, dlatego warto wcześniej dokładnie przeanalizować swój wybór.