790 391 846

536 009 212

Nowe podejście Google do kwalifikowania linków wychodzących

Blisko 15 lat temu Google wprowadziło atrybut rel=”nofollow” mający na celu powstrzymanie rozprzestrzeniania się linków ze spamem w sekcji z komentarzami. Znacznik nofollow szybko stał się narzędziem umożliwiającym linkowanie do sponsorów czy partnerów, gdy nie chcemy, aby roboty indeksujące kojarzyły naszą witrynę z linkowaną stroną. 10 września bieżącego roku Google poinformowało nas, że atrybut nofollow ewoluuje. Co to oznacza w praktyce? Od tego momentu będziemy mieli do dyspozycji dwa dodatkowe atrybuty do oznaczania linków sponsorowanych – sponsored i ugc.

Sponsored i ugc – kiedy należy stosować poszczególne rodzaje linków wychodzących?

Według informacji podanych przez Google, atrybutu rel=”sponsored” należy używać do oznaczania linków sponsorowanych i reklam. Atrybut rel=”ugc” stosuje się do oznaczania linków generowanych przez użytkowników, na przykład pochodzących z postów na blogach czy komentarzy na forach.

Dlaczego Google wprowadziło dodatkowe atrybuty?

Wprowadzenie dodatkowych atrybutów ułatwi Google przygotowanie rankingu wyników i ulepszenie algorytmu, który lepiej zrozumie powiązania między stroną linkującą, a linkowaną witryną. Dzięki temu algorytm zaklasyfikuje dany link, nada mu wartość i oceni przydatność dla użytkowników. Wynik z przeprowadzonego badania będzie miał wpływ na ranking i pozycję w wyszukiwarce. Atrybuty sponsored i ugc w przeciwieństwie do nofollow nie zabraniają robotowi Google indeksowania stron docelowych. Oprócz wspomnianych atrybutów bez zmian pozostaje rel=”follow”, który przekazuje informację, że linkowana strona jest wartościowa i należy ją zaindeksować. Sponsored i ugc będą zatem formą pośrednią pomiędzy nofollow i follow w procesie oceny dokonywanej przez algorytm.

Czy należy na swojej stronie zmienić funkcjonujące linki nofollow na sponsored lub ugc?

Google informuje, że nie ma potrzeby zmieniania funkcjonujących linków nofollow na sponsored lub ugc. Stosowanie atrybutu nofollow w odniesieniu do linków sponsorowanych będzie nadal akceptowalne. Google zaleca jednak korzystanie z nowych atrybutów przy oznaczaniu kolejnych linków. Istnieje możliwość używania kilku atrybutów do oznaczania jednego linku. Na przykład jeśli link do reklamodawcy pojawia się na forum, możemy użyć atrybutów rel=”ugc sponsored”.

Czy znacznik ugc nie spowoduje nadmiernej aktywności spamerów?

Atrybut ugc nie spowoduje nadmiernej aktywności spamerów. Zaawansowane systemy antyspamowe skutecznie zniechęcają do publikowania komentarzy z linkiem zawierającym spam.

Co ta zmiana oznacza dla Twojej strony? - Podsumowanie

Atrybuty sponsored, ugc, follow i nofollow staną się w przyszłości czynnikiem rankingowym, a roboty Google z ich pomocą ocenią wartościowość profilu linków powiązanych z naszą witryną. Należy pamiętać, że gromadzone informacje związane z linkami mogą w przyszłości wpłynąć na pozycję strony. Oczywiście stosowanie znaczników sponsored i ugc nie jest konieczne, nadal można korzystać z atrybutu rel="nofollow". Jednak ze względu na brak dokładnych danych, ciężko przewidzieć jak w odniesieniu do rankingu będą postrzegane stosowane do tej pory linki nofollow i czy nie zmniejszy się ich waga na rzecz atrybutu sponsored. Nie jest wykluczone, że linki oznaczone atrybutem rel=”ugc” zostaną potraktowane po prostu jako spam.

Wszystkie oznaczenia można stosować już na swojej stronie. Atrybuty będą brane pod uwagę jako wskazówka przy crawlowaniu i indeksowaniu od 1 marca 2020 roku, dlatego jest jeszcze sporo czasu na podjęcie decyzji i wdrożenie nowych rozwiązań. Nie należy jednak zapominać o oznaczaniu płatnych linków, jeśli nie będzie przy nich żadnych atrybutów, możliwe, że Google wystosuje kary.

interaktywni24.pl

ul. Chmielna 2/31

00-020 Warszawa

NIP: 531-163-48-09

Sandra Pędzisz

tel: 790 391 846

e-mail: sandra@interaktywni24.pl

Maciej Pietraczyk

tel: 536 009 212

e-mail: maciek@interaktywni24.pl

Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Polityka Prywatności
Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ